Voordelige sportvoeding voor duursporters op Wielervoeding.nl!

Leuk plan roept veel vragen op

Fietsen, Onderhoud, Onderdelen etc. etc.

Leuk plan roept veel vragen op

Berichtdoor mvs1991 » 13 aug 2011, 15:28

Hallo iedereen,

Ik zal beginnen om mij even kort voor te stellen:
Mijn naam is Michiel van Spaandonk, ik ben 19 jaar, woon in Groningen en voetballen is mijn nummer 1 sport.

Voor komend studiejaar heb ik een heel vreemd, maar leuk plan.
Ik wil geen studiefinanciering en geen OV-kaart aanvragen.

Ik voetbaltrain twee keer per week in Delfzijl (ong 28 km vanaf Groningen), dat wil ik met het OV gaan doen.
Daarnaast ga ik regelmatig naar mijn vriendin (ong 23 km vanaf Groningen) en naar mijn vader (ook ong 25 km vanaf Groningen). In het weekend heb ik wedstrijden maar sowieso slijt ik mijn weekenden veelal bij mijn vriendin en bij mijn vader en dat is relatief dicht bij mijn voetbal.
Dat wil ik op de fiets gaan doen.

Het probleem is: Ik ben een voetballer, heb wel eens gemountainbiked, heb wel eens gespind en heb jaren naar school gefietst (ong 9 km fietsen, heen terug = 18 per dag) maar heb nog nooit op een wielrenfiets gezeten.

Het roept een hele hoop vragen op als: Is het wel reëel? Zal ik ook met 3 graden boven nul blijven fietsen? Wat moet ik als het sneeuwt en wat moet ik als het veel regent of heeft geregend? De antwoorden op dat soort vragen ga ik zelf probeer uit te vinden. Ik denk dat losse treinkaartjes kopen daar het antwoord op is..

Wat ik wel aan jullie wil vragen is:
Wat voor fiets heb ik daarvoor nodig?
Waar kan ik het best een dergelijke fiets gaan kopen?
Kan ik ergens in één keer een pakket kopen met alle kleding (incl helm en schoenen) e.d. kopen zodat ik in één keer zo voordelig mogelijk klaar ben?
Hebben jullie nog andere dingen waar ik aan moet denken behalve hetgeen wat ik hierboven schuin gedrukt heb genoemd?

Dan kan ik aan de hand van jullie antwoorden zelf wel ongeveer opmaken wat mijn budget zal moeten zijn. Ik ga nu geen budget noemen. In principe heb ik (als in mijn spaar/studie-rekeningen plunder) wel een aardig budget, maar ik wil absoluut zo voordelig mogelijk af zijn.

Als je je afvraagt waarom ik geen studiefinanciering en OV kaart meer wil:
Ik ben van plan om langer te gaan studeren dan het aantal jaren dat je tegenwoordig nog maar recht hebt op studiefinanciering en aangezien ik nu nog niet uitwonend ben ga ik proberen om mijn studiefinanciering pas verder op te gebruiken als ik niet meer thuis woon.

Het is dus op lange termijn kostenbesparend en uiteraard lijkt het me ook hartstikke leuk om veel te gaan fietsen en een wielrenfiets e.d. te hebben.

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden op mijn vragen. Alle andere op-, aanmerkingen of tips zijn van harte welkom.

Alvast bedankt,

Mvg, Michiel van Spaandonk
mvs1991
Junior

Re: Leuk plan roept veel vragen op

Berichtdoor crazybiker » 13 aug 2011, 19:11

beste Michiel

allereerst HULDE voor het mooie idee

om vol te houden wat jij wil kun je het beste een soort trekkingfiets of een fitnessbike nemen deze zijn iets robuuster als racefietsen en beter bestand tegen slechte omstandigheden en belading (ik denk aan zwaardere rugtassen die mee moeten)
alles in 1 pakketten kan natuurlijk wel maar of je veel voordeliger ben durf ik te betwijfelen

beter op zoek naar goede en voordelige diverse aanbieders

voor kleding kan ik http://www.cyclewear.eu aanbevelen snel voordelig en betrouwbaar in mijn ervaring
voor de fiets is http://www.12gotrading.nl een goede om te beginnen met kijken

verder is het wel te doen met plus 3 fietsen het doet alleen iets meer pijn die kou
maar goede handschoenen en een windbreaker en goede overschoenen doen een hoop

veel informatie over fietsen met kou en wielrennen in het algemeen staat op

http://www.wielersportinfo.nl/homepage.htm

succes gewenst met je plan en als je meer wilt weten vraag het gerust

Greetz Laurens
Greetzzzzzzzz Laurens the CrazyBiker
crazybiker
Amateur

Berichtdoor mvs1991 » 13 aug 2011, 23:58

Bedankt voor je antwoord!

Als ik een fitnessbike zou kopen, kan ik dan ook redelijk meefietsen met een toertocht met vrienden als zij op racefietsen gaan (en conditioneel ongeveer even sterk zijn als ik) of is dat verschil heel groot?

Ik ga komende maandag met mijn moeder overleggen wat zij van het plan vindt (incl het financiele plaatje), voor die tijd zal ik de info over fietsen in de wintermaanden doorlezen en voor mezelf afwegen of ik het echt aan durf.

Want het is een beetje zonde om voor 800 euro een fiets te kopen, voor 200 euro kleding e.d. en na een maand gewoon weer een OV chipkaart e.d. aan te vragen, ook al vind ik het fietsen zelf ook heel erg mooi.
mvs1991
Junior

Berichtdoor crazybiker » 14 aug 2011, 08:49

op een fitnessbike meerijden met racers kan wel maar ik vindt het niet ideaal
dus als je dat ook wilt dan is de racer de beste keuze
crazybiker
Amateur

Berichtdoor stèphan » 16 aug 2011, 22:08

ik zou zeker niet bij een site als cyclewear kleding gaan bestellen. Als je er 's winters mee gaat fietsen wil je goede spullen hebben, dus ik zou het gewoon in een fysieke fietsenzaak kopen zodat je het eerst kunt passen en goed geadviseert wordt.

Daarnaast vind ik 12gotrading ook geen aanrader. Het is een prima tent voor als je zelf weet wat je wilt hebben, maar jij bent er beter mee geholpen als je een dag een testfiets kunt lenen. Ook die heb je weer bij de betere fietsenzaak. Ik zou zeker voor een racefiets gaan, met een hybride of iets anders ga je je vrienden echt niet bijhouden.
stèphan
Belofte

Berichtdoor mvs1991 » 24 aug 2011, 23:39

Zoals het nu lijkt gaat het plan nog door..

Nog een vraagje over de aanschaf van een fiets. Is het heel ongebruikelijk om een fiets via internet te bestellen en dan het onderhoud in een fietsenzaak te laten doen? Dat moet toch gewoon kunnen volgens mij.. of is dat asociaal?

Of is het via internet niet veel goedkoper?

(Mijn budget is rond de 1000 euro voor de fiets...)
mvs1991
Junior

Berichtdoor crazybiker » 25 aug 2011, 16:39

Leuk zal de fietsenmaker het misschien niet vinden maar budget is budget en als je het niet rond krijgt bij de fm dan is een internetwinkel soms iets goedkoper

Ik wil nog wel eens aansturen op brutokorting ipv nettokorting dwz gratis spullen bij mijn aankoop krijgen ipv een x bedrag korting
deze brutokorting is namelijk voor de verkopende partij ook erg interessant en als je slim handeld dan kun jij vaak meer krijgen in waarde als bij nettokorting

Succes bij je avontuur
crazybiker
Amateur

Berichtdoor mvs1991 » 26 aug 2011, 23:43

http://link.marktplaats.nl/476281154
Is dit misschien een goeie?

EDIT: blijkbaar was het een goeie, want hij is vanmiddag ook al direct verkocht. Gevalletje van jammer.
mvs1991
Junior

Berichtdoor stèphan » 27 aug 2011, 13:20

in wat voor prijsklasse ben je aan het zoeken? Let er ook op dat het zomaar kan gebeuren dat je bij een tweedehandsje de complete groep moet vervangen, dat loopt gelijk in de honderden euro's. Kijk voor een nieuwe ook eens hier: http://www.izibike.nl/categorielijst.php?categorie=30
stèphan
Belofte

Berichtdoor Hans Huinen » 02 okt 2011, 12:29

Hallo,

Graag zou ik tubes op de carbon velgen van racefiets van mijn zoon willen aanbrengen. Heeft iemand goede instructie?

Alvast bedankt!

Hans
Hans Huinen
Junior

Berichtdoor crazybiker » 02 okt 2011, 20:42

kijk hier even die legt het redelijk uit met plaatjes enzo

geluk ermee

http://www.m-gineering.nl/tubekit.htm
crazybiker
Amateur