Voordelige sportvoeding voor duursporters op Wielervoeding.nl!

Ombouw van 7-speed naar 10-speed

Fietsen, Onderhoud, Onderdelen etc. etc.

Ombouw van 7-speed naar 10-speed

Berichtdoor Peter1379 » 01 aug 2012, 12:18

Wijzig berichtMeld dit berichtAntwoord met een citaat door Peter1379 ยป 01 aug 2012 09:58

Hoi, net nieuw hier maar gelijk maar een vraag. Ik heb mijn 24 jaar oude Van Tuijl Racing Feather omgebouwd van 7-speed Ultegra 600 naar 10-speed Ultegra. Achter is een nieuw wiel ingekomen met een WH-R600 naaf en nieuwe SL-7900 commandeurs om de boel te schakelen.
De oude Ultegra achterderailleur is blijven zitten en die schakelt nu feilloos door alle 10 versnellingen dus dat is geen probleem. Alleen de voorderailleur schakelt niet optimaal. Dit is natuurlijk nog gewoon de oude Ultegra 600 derailleur die in principe gemaakt is voor de bredere 7-speed ketting.
De kettingbladen zijn 42- en 52 tands bladen. Als ik van het kleine naar het grote blad schakel gaat dat zonder problemen maar van groot naar klein vergt een bepaalde methode. Als ik dat wil dan moet ik zorgen dat de ketting achter tenminste op het 6de tandkransje ligt voordat de ketting doorvalt op de tanden. Als ik de ketting achter bv op het 5de kransje heb dan blijf de ketting min of meer liggen tussen de 2 kettingbladen.
Nu denk ik dat het ligt aan de breedte van de kooi van de voorderailleur maar ik heb zo geen vergelijkingsmateriaal bij de hand. Mijn idee is nu om er een derailleur geschikt voor 10-speed op te zetten maar ik ben op zoek naar iemand die hier mogelijk ervaring mee heeft of ideeen.
Bij voorbaat dank voor de eventuele opmerkingen.
Peter1379
Junior

Keer terug naar De Wielerfiets.